Een lek ventiel kan een rit behoorlijk verstoren, vooral als je het probleem onderweg ontdekt. Gelukkig kun je een lek ventiel makkelijk zelf repareren met een paar simpele stappen. Hier lees je hoe!
Stap 1. Controleer of het ventiel echt lekt
Om zeker te weten dat het ventiel het probleem is, doe je het volgende:
1. Pomp de band op tot deze goed hard aanvoelt.
2. Gebruik zeepwater om op het ventiel te controleren: breng wat zeepwater aan en kijk of er luchtbellen ontstaan. Luchtbellen wijzen op een lek. Een andere optie is om de band in een emmer water te houden en te letten op luchtbelletjes bij het ventiel.
Stap 2. Verzamel de benodigdheden
Als je hebt vastgesteld dat het ventiel lekt, heb je nodig:
• Een ventielkernverwijderaar (voor Presta- of Schrader-ventielen)
• Een nieuwe ventielkern (indien nodig)
• Een fietspomp
Stap 3: Bepaal welk type ventiel je hebt
Voordat je begint, moet je weten welk type ventiel je hebt. Dit zijn de meest voorkomende:
• Dunlop-ventiel (ook wel Hollands ventiel): Te vinden op de meeste stadsfietsen en kinderfietsen.
• Presta-ventiel (Frans ventiel): Dun en lang met een schroefdraad bovenaan, vaak op racefietsen. Deze ventielen zijn vaak moeilijker te repareren.
• Schrader-ventiel (autoventiel): Bekend van autobanden en veel gebruikt op elektrische fietsen en mountainbikes.
Stap 4: Verwijder de ventielkern
Zodra je weet met welk ventiel je te maken hebt, verwijder je de ventielkern:
• Dunlop-ventiel: Draai het ringetje los en haal de kern eruit.
• Schrader-ventiel: Gebruik een ventielkernverwijderaar om de kern los te draaien.
Stap 5: Controleer en vervang de ventielkern
Bekijk of de ventielkern vuil of beschadigd is. Vaak zit er in de kern een rubberen slangetje dat lek kan zijn. Als de kern beschadigd is, vervang je deze met een nieuwe die je bij fietsenwinkels of online kunt kopen.
Stap 6: Monteer de nieuwe ventielkern
Draai de nieuwe ventielkern stevig in het ventielhuis. Let erop dat je niet te strak aandraait om schade te voorkomen.
Stap 7: Controleer op lekkage
Pomp de band opnieuw op en gebruik weer zeepwater om te controleren of er luchtbellen ontstaan. Als er geen bubbels zijn, is het lek verholpen. Pomp de band op tot de juiste spanning.
Blijft er lucht ontsnappen? Controleer dan of de ventielkern goed vastzit en of er geen andere lekken zijn.